Love2Poker in English   Love2Poker in het Nederlands
Het leukste pokerforum van de Benelux
Liefhebbers van poker, online of live, komen naar Love2Poker.nl
Freerolls
Het is wo 08 sep 2010, 10:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Artikel over leaks
BerichtGeplaatst: do 26 feb 2009, 13:46 
Barracuda

http://www.love2poker.nl/poker/166/Leaks+van+Low-+en+Midstakes+spelers.html

ik benieuwd wat jullie ervan vinden!

Profiel E-mail  

Berichttitel: Re: Artikel over leaks
BerichtGeplaatst: di 03 maart 2009, 00:32 
Karper

Goed artikel!

Omdat ik zelf geen cashgame speler ben (voornamelijk SnG Short handed/HU) kan ik hier niet al te inhoudelijk op reageren. Ik ben het met de meeste punten wel eens, maar ik heb toch m'n bedenkingen bij 'timing tells'. Ik denk dat de auteur het snel met me eens zal zijn als ik stel dat dit topic ietwat meer uitdieping behoeft dan 4 regels. Mijn ervaring is dat je vaak de read op een timing tell vaak moet corrigeren voor bijvoorbeeld de stacksize van je opponent en z'n tiltgevoeligheid. Als je merkt dat een zwakke speler na een bad beat of een moeilijke fold snel inbet op een flop dan hoeft dit geenszins in te houden dat deze persoon een sterke hand heeft. Dit is vaak een vorm van tilt. Ook als een zwakke speler een grote hand maakt, en totaal geen idee heeft hoe hij vervolgens de hand moet uitspelen, dan zie je vaak dat er lang gewacht wordt. Wel is het natuurlijk zo dat je idd vaak aan de betsize vervolgens wel kunt aflezen of je opponent een sterke hand heeft of flink gehit heeft.

Een interessant punt als sidekick bij dit artikel is misschien de vraag in hoeverre een type speler wel dan niet gekarakteriseerd kan worden. Ik ben zelf nogal van mixed-play, en ik kan me altijd moeilijk voorstellen dat m'n tegenstander in een bepaald stramien blijft spelen. Vaak zie je ook in HU matches vaak een verandering van strategie bij je tegenstander (vaak gerelateerd aan stacksize). Ik durf zelfs te stellen dat de mindere spelers op lage stakes vaak onvoorspelbaarder zijn dan de betere spelers. Ik kan me voorstellen dat dit voor cash-gaming wel een ander verhaal is, waarvoor uiteraard de law of the big numbers geldt.

Edjon, well done!

Profiel E-mail  

Berichttitel: Re: Artikel over leaks
BerichtGeplaatst: di 03 maart 2009, 02:38 
Barracuda

welkom op het forum meneer vd sande en bedankt voor de reactie :)

Allereerst heb ik dit artikel niet specifiek voor cashgames geschreven, dus ik denk dat toernooispelers ook leaks kunnen hebben die ik beschreven heb. Aan de andere kant denk ik wel dat je bij cashgames meer mogelijkheid hebt om op leaks te "hameren", aangezien je vaak langer en dieper bijelkaar aan tafel zit.

Met je opmerking over de timing tell ben ik het wel mee eens. Tilt is zeker een factor die je mee moet nemen en ik denk dat je er ook niet blind op moet vertrouwen. Ik heb de timing tell en bet sizing tell toegevoegd tav de losse speler, die 1 tabled en bijna alle flops wil zien. Dit soort speler heeft vaak een tendens om goede handen snel en groot te betten.
Overigens denk ik dat je bij regulars helemaal voorzichtig moet zijn met timing tells, omdat deze vaak multitablen.

Je laatste punt is een filosofische opmerking :) Ja, ik denk dat je kunt karakteriseren/categoriseren, maar dit betekent niet dat ieder geen specifieke kenmerken heeft.
Net zoals bij volkeren kun je algemene tendensen weergeven (zie onderzoek van Maastrichtse held Hofstede), wat niet wil zeggen dat elke Nederlander of elke Duitser gelijk is. Wel hebben ze als groep bepaalde tendensen/kenmerken/eigenschappen sterker of hoger dan andere. Ik heb ooit een cultuur artikel gelezen waarin het met parabolen werd gemodelleerd.
Afbeelding
waarbij de y as min of meer staat voor een kenmerk) of groep kenmerken en de x as de hoeveelheid mensen binnen een cultuur en de parabool stelt dan de cultuur voor. Nu zullen personen uit cultuur A een bepaald kenmerk sterker hebben dan sommige mensen uit cultuur B, maar toch heeft cultuur B dit kenmerk sterker. En deze analogie kun je denk ik doortrekken naar pokerspelers. Zo zullen laggy spelers (loose aggressive) gemiddeld sneller een move maken op een flop 442 dan nits. Toch zijn er lags die nooit een move maken op deze flop en nits die het altijd doen.
Poker is een spel van imperfecte informatie en ik denk dat categoriseren je kan helpen bij het maken van beslissingen, omdat bepaalde kenmerken/tendensen sterker zijn bij bepaalde speelstijlen. Maar ik denk wel dat je niet van categorisaties kunt uitgaan (bijv. hij is een nit, dus hij kan niet bluffen) en altijd handen blijft analyseren om een read op een bepaalde speler te ontwikkelen. Daarnaast kun je adjustments ook karakteriseren natuurlijk.

pfff tijd om naar bed te gaan. swingy dag gehad. morgen weer grinden.

Profiel E-mail  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur