welkom op het forum meneer vd sande en bedankt voor de reactie
Allereerst heb ik dit artikel niet specifiek voor cashgames geschreven, dus ik denk dat toernooispelers ook leaks kunnen hebben die ik beschreven heb. Aan de andere kant denk ik wel dat je bij cashgames meer mogelijkheid hebt om op leaks te "hameren", aangezien je vaak langer en dieper bijelkaar aan tafel zit.
Met je opmerking over de timing tell ben ik het wel mee eens. Tilt is zeker een factor die je mee moet nemen en ik denk dat je er ook niet blind op moet vertrouwen. Ik heb de timing tell en bet sizing tell toegevoegd tav de losse speler, die 1 tabled en bijna alle flops wil zien. Dit soort speler heeft vaak een tendens om goede handen snel en groot te betten.
Overigens denk ik dat je bij regulars helemaal voorzichtig moet zijn met timing tells, omdat deze vaak multitablen.
Je laatste punt is een filosofische opmerking

Ja, ik denk dat je kunt karakteriseren/categoriseren, maar dit betekent niet dat ieder geen specifieke kenmerken heeft.
Net zoals bij volkeren kun je algemene tendensen weergeven (zie onderzoek van Maastrichtse held Hofstede), wat niet wil zeggen dat elke Nederlander of elke Duitser gelijk is. Wel hebben ze als groep bepaalde tendensen/kenmerken/eigenschappen sterker of hoger dan andere. Ik heb ooit een cultuur artikel gelezen waarin het met parabolen werd gemodelleerd.

waarbij de y as min of meer staat voor een kenmerk) of groep kenmerken en de x as de hoeveelheid mensen binnen een cultuur en de parabool stelt dan de cultuur voor. Nu zullen personen uit cultuur A een bepaald kenmerk sterker hebben dan sommige mensen uit cultuur B, maar toch heeft cultuur B dit kenmerk sterker. En deze analogie kun je denk ik doortrekken naar pokerspelers. Zo zullen laggy spelers (loose aggressive) gemiddeld sneller een move maken op een flop 442 dan nits. Toch zijn er lags die nooit een move maken op deze flop en nits die het altijd doen.
Poker is een spel van imperfecte informatie en ik denk dat categoriseren je kan helpen bij het maken van beslissingen, omdat bepaalde kenmerken/tendensen sterker zijn bij bepaalde speelstijlen. Maar ik denk wel dat je niet van categorisaties kunt uitgaan (bijv. hij is een nit, dus hij kan niet bluffen) en altijd handen blijft analyseren om een read op een bepaalde speler te ontwikkelen. Daarnaast kun je adjustments ook karakteriseren natuurlijk.
pfff tijd om naar bed te gaan. swingy dag gehad. morgen weer grinden.